Методика розвитку мовлення і навчання грамоти

  1.Дидактичні ігри з розвитку мовлення 

Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти

Що зайве? Чому?
 а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор.
 б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.
Знайти звук [л]:
 - Лелеки, лелеки, куди ви літали?
 - За море, далеко, - лелеки сказали.
Назвати ознаки предмета:
 Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий.
Лисиця( яка?) – руда, хитра.
Назвати предмети, які входять в групу:
Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець).
Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода).
Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси).
Хто яку роботу виконує?
Лікар - … ( лікує людей).
Пекар - … ( печехліб).
Учитель - … ( навчаєдітей).
Хлібороб - … ( вирощуєхліб).
Хто це? Що це?
Назвати предмет за його ознаками:
 а) руда, хитра -… ( лисиця):
 б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон):
 в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць).

 «Малюк і Велетень».
Утворити від поданих слівзменшені та збільшені назви:
 а) рука – ручка – ручище;
 б) нога – ніжка – ножище;
 в) ніс – носик – носище.
Хто так каже?
Му-у-у-у - корова; каркає - ворона;
 ква-ква – жабка; ірже – кінь;
хро-хро – свинка; ґелґочуть – гуси;
 гав-гав - песик; мекає – вівця.
Один – багато, багато – один.
Місто – міста, мости – міст,
грак – граки, брати – брат,
учень – учні, гриби – гриб.
Назвати одним словом:
 Карась, щука, сом - … ( риба).
Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи).
Липа, дуб, сосна - … ( дерева).
Білка, вовк, заєць -…(звірі).
Продовжити речення.
 а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття).
 б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево).
Хто як пересувається?
Білка - … стрибає.
Кінь - … бігає.
Риба - … плаває.
Метелик - … літає.
 Рак - … повзає.
Порівняти ознаки предметів.
Сніг м’який, а лід - … твердий.
Яблуко – солодке, а  лимон - … кислий.
Помідор – червоний, а огірок - … зелений.
За назвами дій впізнати тварину.
Бігає,ірже - … кінь.
Пищить, літає,кусає - … комар.
Повзає,плаває - … черепаха.
Що чим роблять?
Голкою - … шиють.
Лопатою - … копають.
Косою - … косять.
 Весело крокую і склади рахую
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Хід гри. За допомогою лічилки визначається ведучий гри (спочатку це може бути вчитель). 
 Учасники утворюють коло, у центрі якого стоїть ведучий. Ведучий кидає м'яч одному з гравців і називає слово. Той, хто впіймав м'яч, промовляє слово по складах і робить відповідну кількість кроків у напрямку ведучого, зупиняється і повертає йому м'яч. Якщо дитина помиляється у визначенні кількості складів, то вибуває з гри.
 Ведучий кидає м'яч по черзі всім дітям!
 Перемагає той, хто швидше опиниться біля ведучого і доторкнеться до нього рукою!
Розумний потяг
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади і самостійно добирати слова із заданою кількістю складів, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Хід гри. За допомогою лічилки визначається ведучий (або ведучим є вчитель).
 Діти утворюють потяг і рухаються по колу, в центрі якого стоїть ведучий. Ведучий голосно промовляє будь - яке слово. Потяг зупиняється. Діти пошепки ділять задане слово на склади і добирають своє слово з тією ж кількістю складів. Той, хто впорався із завданням, присідає. Гравець, який присів останнім, вибуває з гри.
 Ведучий по черзі підходить до гравців, і вони називають йому придумані слова. Той, хто дібрав слово неправильно, вибуває з гри. Діти, які не помилилися, утворюють новий потяг і гра продовжується!
Зберемо врожай
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади і визначати наголошений склад, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: складові схеми слів, картки із зображенням овочів і фруктів: часник, гарбуз, кавун, диня, груша, слива, вишня, морква, буряк, ріпа.
 Хід гри. Діти об'єднуються у дві команди і шикуються в колони для участі в естафеті. Перед кожною командою лежать картки із зображеними на них овочами і фруктами. На відстані 5—6 метрів від кожної з команд розташовані по два кошики, на яких схематично зображено складову будову двоскладового слова і визначено наголошений склад (перший кошик — наголос на першому складі, другий — наголос на другому складі). Учасники команд беруть по черзі одну з картинок і якомога швидше намагаються добігти до потрібного кошика. Кладуть картку в кошик і повертаються до своєї команди, передають естафету наступному учаснику. Перемагає команда, яка швидше «збере врожай» (розкладе по кошиках овочі та фрукти) і допустить меншу кількість помилок під час виконання завдання.
Розірви ланцюг
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади і визначати наголошений склад, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: предметні картинки. Хід гри. Діти об'єднуються у дві команди, які шикуються в шеренгу одна напроти одної на відстані 5—6 метрів. Учитель роздає учням предметні картки. Кожна дитина, отримавши картку, визначає кількість складів і наголошений склад у словах-назвах малюнків. Учасники кожної команди беруться за руки і розтягуються в ланцюг. Один з учасників першої команди голосно називає своє слово. Гравець другої команди, слово якого складається з такої ж кількості складів і має той же наголошений склад, називає своє слово. Якщо воно дійсно відповідає за складовою структурою слова супротивника, то його команда отримує 1 бал, і він має право розбити ланцюг протилежної команди. Якщо йому це вдається, його команда отримує ще 1 бал.
Хто швидше?
 Мета: закріплювати вміння виділяти звук у слові, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: кубики із зображеними предметними картинками.
 Хід гри. Діти об'єднуються у дві команди. Перед кожною з команд на відстані 5—6 метрів лежать куби, на яких зображені предметні малюнки. За сигналом учителя по одній дитині з кожної команди підбігають до одного з кубиків, беруть картинку, називають перший (або останній звук), повертаються і передають естафету наступній дитині своєї команди. Виграє команда, яка швидше принесла всі картинки і правильно визначала перший (останній) звуки.
Весняні квіти
 Мета: закріплювати вміння виділяти звук у слові, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: предметні картинки.
 Цілі гри: Діти під музику бігають по колу, коли музика стихає, зупиняються і «зривають» із підлоги квіти, на зворотному боці яких зображено предмети. Діти промовляють назви предметів і виконують завдання вчителя. Наприклад: у кого в слові перший звук [а] — присідають, у кого останній [к] - піднімають руки, у кого на початку [с] — беруть за руку того, у кого наприкінці слова стоїть звук [к] тощо.
 Осінній хоровод
 Мета: закріплювати вміння виділяти звук у слові, добирати слова на певний звук, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: предметні картинки, наклеєні на аркуші паперу у вигляді листочків з різних дерев.
 Хід гри. Діти ведуть хоровод і промовляють:
 Хоровод поведемо, жовте листя зберемо.
 Швидко, Олю, вибігай, листочок зі звуком [в] вибирай.
 Дитина шукає на підлозі картинку, назва якої починається на звук [в] (або на будь-який інший звук). Якщо гравець помиляється, вибуває з гри.
 Прикрась ялинку
 Лісові звірі кожного року готуються до зустрічі Нового року.
 — Без чого не буває Нового року? (Без ялинки.) Тому перед тим, як зустрічати Новий рік, потрібно прикрасити ялинку. Давайте допоможемо лісовим мешканцям. Для цього об'єднаємось у три команди. Кожна команда має новорічні іграшки певного кольору.
 1-ша команда має право повісити іграшку лише тоді, коли назве слово із складом ла (лапа, ластівка, лава, лазня, ланцюг, латка, лампочка, лабіринт, ласощі)\ 2-га команда — із складом ли (лижі, лихо, лицар, лис, лити, липа, листок, лимон, лижник, листівка)] 3-тя команда — із складом лі (лінь, лінійка, ліки, лікар, лід, лідер, ліжко, ліс, лінія, лікоть, лілія).
Запаси мишки
 Мишка — дбайлива господиня. Знайшла Вона шкуринку і ту несе в шпаринку. Давайте поміркуємо, що вона може зберігати в глечиках та мішках. Попрацюємо в парах. Будемо викладати слова — запаси мишки із звуків, які на партах. Один учень записує схему слова на дошці.
 сметана
 пшениця
 борошно
 яйця
 гарбуз
 цибуля
 яблука
 Відгадай назву варення
Карлсон дуже полюбляє варення. Щоб не переплутати баночки з улюбленими ласощами, він підписав їх початковими літерами.
Назвемо спочатку букви на баночках, а потім пригадаємо назву варення.
 (В — вишневе; А — абрикосове; П — персикове; М — малинове; С — сливове; О — ожинове.)

Мовленнєві ігри та вправи з сенсомоторною діяльністю

 Ігри, спрямовані на розвиток зв’язного мовлення (мол. група).
Д/гра «Візьми іграшку».
Мета: розвивати увагу, мислення, мову розвивати спритність;слухове сприйняття дитини;удосконалювати навички складання описових розповідей.
Матеріал: іграшки.
Хід гри.

Діти утворюють коло. Перед кожною дитиною стоїть одна іграшка. Під музику діти біжать по колу. Коли музика стихає, діти зупиняються, беруть до рук одну іграшку, піднімають її вгору. Дитина, яка це зробила останньою описує свою іграшку. Якщо опис був удалим, дитина залишається у грі. Якщо описати предмет не вдалося, дитина залишає гру. Гра триває далі.
Д/гра «Склади квітку». (середня група).
Мета: розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, навчати переказувати знайомі казки.
Матеріал: зображення квіток і пелюстків до них.
Хід гри.
Діти об’єднуються у дві команди. Біля кожної команди знаходиться зображення квітки без пелюсток (кількість пелюсток визначається відповідно до кількості персонажів казки). Наприклад, у казці «Колобок» - 7 дійових осіб. На відстані 5 метрів від команд на 2 – х столах лежать пелюстки для квіток із зображенням персонажів казок.
Гра починається з естафети «Збери квітку». Учасники команд по черзі підбігають до стола, беруть пелюстку, повертаються до своєї команди, прикріплюють пелюстку і передають естафету іншому гравцеві. Наприкінці естафети визначається переможець першого етапу змагання. Після цього команди розглядають свої квіти і визначають назву казки, яку мають переказати (або розіграти). Далі казка переказується одним або кількома учасниками команди (або розігрується). Перемагає та команда, яка найбільш точно переказала казку або найкраще розіграла її.
Д/гра «Складання розповіді за кольоровими кругами (геометричними фігурами) – (старша група).
Мета: стимулювати дітей до складання казки на основі використання окремих замінників предметів. Розвивати зв’язне мовлення, творче мислення.
Матеріал: різнокольорові круги (кожній дитині -  по 3)
Хід гри.
Вихователь роздає дітям кольорові круги, говорить, що вони будуть створювати казку, і кожен придумає казку про свого героя. Якщо  у дітей виникають труднощі, вихователь дає зразок розповіді або казки, звертає увагу на відповідність персонажів кольору кругів, на дотримання структури казки (зачин, кульмінація, розв’язка), на оригінальність подій

У перші роки свого життя дитина оволодіває унікальним скарбом — мовленням, що дає ЇЙ змогу називатися людиною, зв´язує воєдино її минуле, сучасне й майбутнє, забезпечує спілкування, порозуміння, взаємодію з іншими людьми загалом і найближчим оточенням зокрема. Отже, роль мови й мовлення у становленні особистості, її успішному функціонуванні в різних умовах життєдіяльності складно переоцінити.
Розвиток мовлення в системі дошкільної освіти завжди посідавчільне місце, що відобразилося в усіх програмах навчання й виховання дітей. Проте сам підхід до його усвідомлення, до організації мовленнєвої роботи в дошкільних закладах змінювався неодноразово відповідно до чинної в різні часи освітньої парадигми.
Сучасна філософія освіти визначила гуманістичні людиноцентрист-ські стратегічні напрями навчання й виховання дітей, що сприяло переорієнтації завдань та змісту мовленнєвої роботи в дошкільних закладах освіти. Так, першочерговим завданням розвитку мовлення дітей на етапі дошкільного дитинства визначено виховання мовної особистості, тобто такої, яку характеризує достатній рівень мовленнєво-комунікативної компетентності, яка вільно І творчо застосовує мову в різних ситуаціях життєдіяльності. Отже, з-поміж ключових понять, якими оперувала й оперує традиційна дошкільна лінгводидактика, зокрема: розвиток мовлення, навчання мови, особливого змісту й значення набуває поняття мовленнєве виховання, яке є ширшим за попередні й орієнтує не лише на розвиток мовних здібностей, формування мовленнєвих умінь і навичок, а передусім на засвоєння нормативного мовлення й виховання високого рівня мовленнєвої культури.
Найважливішим на етапі дошкільного дитинства є розвиток зв´язного мовлення, адже дитина для власного особистісного розвитку та успішної соціалізації мусить спілкуватися з тим, хто поруч, тобто стати зрозумілою, переконливою, а також навчитися пізнавати світ за допомогою мови й мовлення, розвинути свідоме, у міру своїх можливостей, ставлення до мовної дійсності. Усвідомлення значущості цього завдання, а також недостатньої його методичної розробленостівідповідно до сучасних вимог спонукали до написання навчально-методичного посібника.
Зміст його дасть змогу уточнити, збагатити теоретичні знання з питань розвитку зв´язного мовлення та навчання розповіді, ознайомить із сучасними технологіями, новітніми науковими дослідженнями в цій галузі українських та зарубіжних учених. Посібник містить численні схеми, моделі, таблиці, за допомогою яких наочніше і свідоміше можна уявити подану інформацію. Наведені плани-конспекти комплексних занять з пріоритетом мовленнєвих завдань можуть бути застосовані в дошкільних закладах та розвивальних центрах для дошкільників.
До кожного розділу подано контрольні запитання, репродуктивні та творчі завдання, які можна використовувати в модульно-рейтинговому контролі знань студентів або слухачів курсів підвищення кваліфікації дошкільних працівників; запропоновано тематику курсових робіт, рефератів, плани роботи творчих груп студентів (вихователів) з проблеми розвитку зв´язного мовлення дітей.

Завдання розвитку мовлення дошкілників


Ігри для розвитку мовлення

Ігри для розвитку мовлення
Наступним важливим моментом у розвитку мовлення є розвинений фонематичний слух, тобто вміння відрізняти мовні звуки (фонеми) від інших. Це дає можливість розрізняти близькі за звучанням слова: лук — люк, рак — лак.



Щоб виробити гарну дикцію в дитини, забезпечити чітку й благозвучну вимову, ми пропонуємо вам приділити увагу іграм для розвитку мовного подиху й фонематичного слуху. Граючи з дитиною, треба чітко й правильно вимовляти звуки в слові, звертаючи увагу малюка на правильну вимову.

ЖИРАФА Й МИШЕНЯМета:   формування мовного подиху й правильної звуковимови.
Хід  гри:
Дитина стоїть випрямлено, потім встає на коліна, піднімає руки вгору, тягнеться й дивиться на руки — вдих («У жирафи зріст великий...»). Присідає, обхопивши руками коліна й опустивши голову, — видих із вимовою звука ш-ш-ш («...А малий — у мишеняти»).Потім дитина йде й одночасно вимовляє:



Мишеня й жирафа — друзі,


Пішли разом погуляти.


У жирафи зріст великий,

А малий — у мишеняти.

(Повторити 6—8 разів.)

РІЗНОКОЛЬОРОВІ СНІЖИНКИ (вік — 4 роки)


Мета:  розвиток координації та дрібної моторики рук, вплив на центри мовлення, формування акуратності.


Матеріал:  фломастери, білий папір, ножиці.


Хід гри:Ведучий показує, як виготовити сніжинки з аркушів паперу, прорізуючи їх. Після того як діти зроблять багато сніжинок, він говорить, що вони вийшли хоч і різні, але однокольорові. Тут прийшли друзі-фломастери й подарували сніжинкам різнокольорові сукні. Ведучий просить дітей розфарбувати сніжинки. Оскільки сніжинки виходять ажурними, необхідно, щоб папір був міцним.

Рухи із зафарбовування впливають на розвиток дрібної моторики рук.

ЛИСА-ПАТРИКІЇВНА


Мета:  формування правильної артикуляції щелеп і колоротової мускулатури в спокої.


Матеріал:  дошка («місток») або широка стрічка, маленькі сушки або печиво.


Хід гри:«Місток»-дошка лежить на підлозі. Дитина йде містком, відкриває рота, висолоплює язик, на кінчик якого ведучий кладе крекер. Пройшовши місток, дитина з'їдає печиво.

ЖАБКИ-КВАКОТУШКИ (вік — 4 роки)
Мета:  розвиток координації зорового, слухового й моторного аналізаторів, формування правильного мовного подиху.


Матеріал:   шнур, стільці.


Хід  гри:


Посередині майданчика креслять велике коло або кладуть товстий шнур у формі кола. Усередині кола— «болото». Група дітей розташовується по колу, інші сідають на стільці, розставлені по один бік майданчика. Разом із дітьми, що сидять на стільцях, ведучий декламує:



Розчепіривши зелені лапки,


Доріжкою стрибають жабки.


Ква-ква-ква,

Доріжкою стрибають жабки.

Ква-ква-ква.
Діти, що сидять по колу, підстрибують, зображуючи жаб. По закінченні вірша діти, що сидять на стільцях, плескають у долоні (лякають «жаб»). «Жаби» стрибають у «болото»: перестрибують через межу й сідають навпочіпки, вимовляючи «ква-ква» із глибоким видихом.
Наприкінці гри ведучий просить дітей потягнутися, підвести догори руки, подивитися на них (вдих).

ЗВУКИ ПО КОЛУ


Мета:  розвиток фонематичного слуху, розпізнавання звуків у контексті слова й визначення їхнього місця в назві предмета.

Матеріал: коробка з маленькими предметами або картками із зображеними на них предметами, які розташовані так, щоб при називанні в них чувся звук, що відпрацьовується; килимок, 6 коробок: 3 — зелені, З — сині.

Хід гри:У грі беруть участь кілька дітей. Діти сидять по колу. У центрі кола на килимі лежить коробка з предметами й 6 коробок (зелені — для м'яких звуків, сині — для твердих). На коробках наклеєні букви: п — початок слова, с — середина слова, к — кінець слова.

Діти по черзі входять у коло й вибирають у коробці одну з іграшок (карток). Потім, на прохання ведучого, кожний із дітей підводиться, чітко вимовляє назву своєї іграшки (картки із зображенням предмета) і визначає, де він чує звук, який назвав ведучий: наприкінці, у середині, на початку слова. Після цього визначає його м'якість або твердість і кладе іграшку (картку) до відповідної коробки.
Діти схвалюють або коректують почутий варіант.

ПОЧАТОК, СЕРЕДИНА, КІНЕЦЬ


Мета:  розвиток фонематичного слуху — навчити дітей розпізнавати звуки й виділяти їх, визначати місце звука в назві предмета.

Матеріал: коробка з різними маленькими предметами, у назві яких чується один зі звуків (наприклад, «м» — і тоді в коробці лежать замок, гном, марка тощо). Коробка розділена на три частини (п — початок слова, с — середина, к — кінець). У міру засвоєння гри предмети замінюються картинками.

Хід гри:Дитина бере з коробки один із предметів, називає його вголос і визначає, де вона чує звук «м»: на початку, у середині або наприкінці слова. Потім кладе цей предмет до відповідного відділення коробки. При цьому дитина може й не знати букв, що символізують звуки.

ВОДИЧКА
Мета: розвиток мовного подиху (проголошення звука на одному видиху, протяжно), формування правильної вимови звука «с».


Матеріал: кран із водою, картинка із зображенням дітей, що вмиваються.

Хід  гри:Дорослий відкриває кран із водою та звертає увагу дитини на те, як «співає» вода, щотече(с-с-с). Потім показує картинку із зображенням дітей, що вмиваються, і читає забавку:





Водичко, водичко,
Умий моє личко,
Щоб блищали вічка,
Червоніли щічки,
Щоб сміявся роток,
Щоб кусався зубок!





Дорослий разом із дитиною повторює забавку три-чотири рази й на закінчення гри пропонує малюкові «проспівати» пісеньку водички. Дитина співає «довгу пісеньку», тобто вимовляє звук «с» протяжно.



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Виховуючи дітей, нинішні батьки виховують майбутню історію нашої країни, а значить і історію світу. Наші діти - це наша старість. П...